На допомогу учням


                                     Вчимо Божі Заповіді


                                            Заповідь 1

  " Я є Господь Бог твій, не знай інших Богів крім мене"

Мудра заповідь  й проста:
Ти люби свого Творця.
Він, як Батько, про нас дбає:
Вранці сонце посилає,
Щоб дітей Своїх зігріти,
Рясний дощик - щоб умити,
А веселку - звеселити.
Я з любов`ю піднімаю
Свої очі в небеса,
Бог єдиний, вічний, мудрий!
В Ньому - радість і краса!


                                           Заповідь 2

  "Не призивай Імені Господа Бога свого надаремно"


Друже милий, живи й знай:
Надарма не призивай
Ім`я Господа свого,
А завжди шануй його.
Вчись Отця ти поважати,
Марно слова не казати,
Святим Йменням не клянись,
А з любов`ю помолись.


                                                  Заповідь 3


  "Пам`ятай день святий святкувати"

День недільний пам`ятай,

Тихо з Богом розмовляй,

Читай книги і молитви - 

Мудрим в світі будеш жити.

 " Перед тебе Я піду,

Темний шлях твій освічу".

Жити в радості і мирі

Будеш з Богом ти щасливо.


                                                  Заповідь 4


 "Шануй свого батька і матір свою, щоб було тобі добре і щоб довго прожив ти на землі"


Щоб щасливо й довго жити,

Треба нам батьків любити.

Маму міцно обійму:

 " Дуже я тебе люблю!".

І слухняним сином в тата

Буду радісно зростати.



                                                     Заповідь 5


 "Не вбивай"


Життя з Богом нам щоб мати,

Треба, діти, не вбивати

Ні мурашечку малу,

Ані пташечку дзвінку,

Ані бджілку працьовиту,

Ані квіточку розкриту.

Не топчи і не вбивай!

Живи мирно й споглядай.

 "Серце добре треба мати", -

Батько вчить мене і мати.



                                                  Заповідь 6


  "Не чужолож"

Маю вірних друзів -

Гната, Гліба та Тимка,

І Ганусю, і Дарину,

У біді їх не покину.

Голос чую я Отця:

 " Зрада вам не до лиця"



                                                   Заповідь 7


" Не кради"

 " Не вкради!" - з небес лунає,

Бог людей застерігає.

 "Що чуже - то не бери,

І не матимеш біди", -

На скрижалях читав тато.

Буду чесним я зростати!



                                                   Заповідь 8


 " Не свідчи неправдиво  на ближнього свого"

Брехня очі опускає,

Від брехні щока палає.

Буду правду я казати

І не буду пліткувати!



                                                Заповідь 9 


 "Не пожадай жінки ближнього свого"

У коханні чесним будь,

Вірна це дорога.

Шлюб ти брав - не забудь,

Перша жінка - дар від Бога.



                                             Заповідь 10


 "Не пожадай ніякого добра, що є твого ближнього"


За все, що маєш, вдячним будь,

Про чорну заздрість ти забудь,

Не заздри! Не бажай чужого!

Великий гріх це перед Богом.






                                               Її винайшов учитель. 

Цікаво, хто знає, скільки років дошці? Отій самій, біля якої кожен із вас пережив і радісні, й сумні хвилини, відповідаючи на запитання вчителя. Напевно, цього не знає ніхто. Бо вона на багато старша від олівця і книжки.
   Якось навіть незручно звичайну дошку називати винаходом. Але ж додумався-таки один давньоримський учитель виготовити її і поставити  в класі. А " підштовхнули його до цього тодішні звичаї. Виявляється, у Давньому Римі не заборонялося писати і малювати на стінах. І римляни охоче це робили. А перехожі з їхніх написів дізнавалися багато про що цікаве, як ми нині з газет. Ці обмальовані та обписані стіни й наштовхнули вчителя на думку зробити у класі дошку, на якій писатимуть школярі. Але не будь-що, а те, що задасть учитель.
   Це справді зручно: написав- витер-написав... І помилку значно легше виправити, ніж у зошиті. До того ж, поки один учень відповідає біля дошки, решта можуть підучити невивчене вдома. Біля дошки може відповідати один-два учні, але це не влаштовує вчителів. І вони продовжують удосконалювати...дошку. Уже є дошки у вигляді книжки: скільки в ній "сторінок", стільки й учнів одночасно пише біля дошки. А біля дошки з рухомих секцій ( кожна з них повертається під будь-яким кутом, підіймається і опускається) може відповідати півкласу.
   Щоразу, виходячи до дошки, школярі хвилюються більше, ніж відповідаючи з місця. І вчив удома, нібито нема чого хвилюватися, іди й отримуй 12 балів. І все ж, коли вчитель каже: " До дошки піде...", хочеться, щоб прозвучало не твоє прізвище. Чому? Може, цей секрет давнього і дуже мудрого винаходу вчителя, який жив багато років тому, все ж таки вдасться розсекретити.




                       М.В.Гоголь « Ніч перед Різдвом»
                                              Тести
                                             І варіант

1.    Скільки гостей Солоха заховала в мішок?
а) 3;
б) 2;
в) 4);
2. Хто виніс мішки з хати Солохи?
а) чорт;
б) коваль Вакула;
в) дяк.
3. Що просила Оксана у Вакули, щоб погодитися вийти за нього заміж?
а) валянки, як у Солохи;
б) черевички, як у цариці;
в) плаття, як у цариці.
4.Що зробив Вакула з горя?
а) втопився;
б) повісився;
в) відправився за черевичками.
5. З ким Вакула пішов до цариці?
а) з купцями;
б) з запорожцями;
в) сам.
6. Чим закінчилася повість?
а) Вакулі не дали черевичок;
б)Вакулі дали черевички, але Оксана не прийняла їх, а сказала:
 « Я і без черевичків…»
в) Вакулі дали черевички, Оксана прийняла їх і сказала « дякую, але заміж за тебе я не вийду»
7. У якому жанрі написаний твір?
а)Фантастика;
б) містика;
в) казка.
8.Перед якими святами відбуваються події?.
а) перед Новим роком;
б) перед Різдвом;
в) перед Миколаєм.
9.Кому із героїв галушки самі летять до рота?
а) Пацюку;
б) голові;
в) дякові.
10. Як називається місце, де відбуваються неймовірні події?
а) Диканька;
б) Полтава;
в) Петербург.
11.Вакула заволодів чорта:
а) силою;
б) хрестом;
в) хитрістю.
12. Придумати своє запитання і варіанти відповіді до нього.
Правильну відповідь позначити.

 
                    М.В.Гоголь «Ніч перед Різдвом»

                                            Тести
                                          ІІ варіант
                                          
1.Відьма збирала зірки:
а) в кишеню;
б) в рукав;
в) в мішок.
2.Чорт заховав місяць:
а)в кишеню;
б) в рукав;
в) в мішок.
3.Чорт не любив коваля Вакулу:
а) тому, що він був сином відьми;
б) тому, що він був його суперником;
в) тому, що він намалював його на картині в церкві.
4.Чуб у різдвяну ніч направився в гості:
а) до Солохи;
б) до дяка;
в) до голови.
5. Місяць знову показався на небі, тому що:
а) чорт змилостивився над людьми і відпустив його;
б) чорт ненароком зачепив у пічці ладунку, в яку заховав місяць;
в) Солоха відібрала у чорта місяць і відпустила його.
6. Цей твір це :
а) оповідання;
б) повість;
в) поема.
7. Художній світ цього твору:
а) реальний;
б) казковий;
в) вміщує в собі реальність і казковість.
8.Дяк прийшов в гості до Солохи:
а) тому, що до нього ніхто не прийшов;
б)він втік від гостей;
в) він переплутав хати.
9. На прохання Оксани дістати черевички цариці Вакула:
а) пішов топитися;
б) розсміявся;
в) помчав у столицю.
10.Вакула пішов до Пацюка, тому що:
а) він вмів чаклувати;
б) ходили слухи, що він знахар;
в) був найрозумнішим.
11. Чорта з мішка визволив:
а) Пацюк;
б) Вакула;
в) він сам вискочив.
12.Придумати своє запитання і варіанти відповіді до нього.
Правильну відповідь позначити.


Як Зевс розділив чоловіка і жінку

Звідки походить вислів "Моя половина"?

Давньогрецький філософ Платон в одному зі своїх діалогів "Бенкет" розповідає дуже цікавий міф. У давні часи природа людей не була такою, як зараз. Їх було тоді не дві, а три статі. Одна з них - андрогіни. Чоловіки і жінки у них існували не окремо, становили зрослі в одне двотілі істоти. Андрогіни (від "андрос" - чоловік і "гіна" - жінка) мали страшну силу. І верховний бог Зевс, аби вони не зазіхали на владу Олімпу, розітнув їх навпіл. З того часу дві половини - чоловік і жінка - шукають одне одного. Звідси й походить вислів "моя половина".

Подібні легенди є в інших народів. стародавні китайці вважали, що є однокрилі птахи жіночої і чоловічої статей, які, ясна річ, не можуть літати. Коли ж двоє цих птахів пригортаються одне до одного, у них стає два крила. Тоді вони летять. Не важко здогадатись, що ці два крила - сила, яку уособлює кохання.

І все ж ці старовинні легенди мають цілком реальну основу. Особи з ознаками чоловічої та жіночої статей, тобто гермафродити (від Гермеса і Афродіти) зустрічаються не тільки серед тварин, а й серед людей. При цьому спостерігається така закономірність: чим простіший вид, тим більший відсоток двостатевих істот. Досить часто(навіть у людей) проявляються вторинні ознаки протилежної статі. В одного з видів американського кролика вигодовують молоком кроленят не лише самиці, а й самці. Науці відомі факти, коли у чоловічих грудних залозах з'являлося молоко. На основі таких фактів вчені припускають: на якомусь етапі еволюції двостатеві істоти були не тільки серед найпростіших!










У ДАВНИНУ ЇЖУ ЇЛИ В …. РУКАВИЧКАХ

Яка історія появи рукавичок?

      Римляни надягали рукавички для того, щоб брати м’ясо і не попекти пальців, адже виделок тоді ще не було. Взагалі в античному світі рукавички служили здебільшого для захисту рук: пастухи й інші робітники користувалися ними, коли доводилося мати справу з колючками.

       У Німеччині та Скандинавії рукавички з’явилися у XІІІ-ІVстоліттях. Спочатку їх носили воїни, мисливці. Поступово рукавички  стають предметом розкоші, символом влади. Єпископи носили рукавички із золотих ниток. Для священиків нижчого рангу призначалися білі з ниток, які, відповідно до спеціального папського указу, вважалися символом чистоти.

        Цей елемент одягу в часи лицарства набува великого сим-волічного значення. Потиснути руку, не знімаючи рукавички, - образа. Вручення рукавички означає, що лицар стає васалом того, кому вручена застава. Якщо рукавичку кинули на землю або відправили комусь це означало виклик на дуель. Інша річ, якщо її дарувала пані. Це був знак найви- щої ласки: її обранець міг бути впевнений у щирості вчи-нку. Зберігаючи цей символ вірності, лицар носив подару-нок у спеціальному мішечку на шиї.

      До кінця 16 століття рукавички стають обов’язковим елементом туалету. Технологія їх виготовлення настільки ускладнилася, що, перш ніж потрапити до споживача, вони об’їжджали пів-Європи. Шкіру для них купували в Іспанії, кроїли у Франції, а шили, виши-вали  або розписували в Англії. Чоловічі рукавички завжди були короткими, а довжина жіночих залежала від довжини плаття. На початку 19 століття в Англії були вироблені спеціальні правила ідеального джентльмена.Згідно з ними треба було міняти рукавички принаймі шість разів за день. Звідси й пішов вислів: міняти, як рукавички.

      У наш час відродилася найдавніша функція рукавичок- захисна: для електриків і боксерів, воротарів і велосипедистів… Навіть для домогосподарок створили справжні «їжакові рукавиці»- на матерії- шар наждаку, яким чистять картоплю.





НАПИШІТЬ ЛИСТА ДІДУ МОРОЗОВІ

Куди писати листа Діду Морозу?
     Діти і дорослі, які теж були колись дітьми, напевно чули і читали, що Дід Мороз живе у північній країні- Лапландії. Цікаво, що ця казкова країна існу реально. Вона охоплює північну частину кількох держав- Норвегії, Швеції, Фінляндії і Кольський півострів Росії. У тій частині Лапландії, що належить Фінляндії, є невеличке місто Паякюля. Саме тут розташоване відділення Діда Мороза. Місцевим поштовим працівникам доводиться відповідати на численні дитячі листи та вітати всіх своїх кореспондентів з Но-вим роком.





ВІД ВАТРИ- ДО СВІЧКИ
Коли з’явилися новорічні свічки?
    Вогонь був головним незмінним елементом ритуальних свят стародавньої людини. Обожнювання «червоної квітки» пов’язане з тим, що саме завдяки їй людина змогла остаточно піднятися над тваринним світом. Цей звичай перейшов у середні віки. У всіх європейських країнах під Новий рік у будинках обов’язково розпа-лювали  грубе поліно. У Греції, до речі, і досі по селах запалюють вогнища. Палили ватри і на Русі, у дні весняного рівнодення, коли слов’яни відзначали початок нового часу.
     Новорічні вогники та ялинка дуже довго існували окремо. Под-ружилися вони лише наприкінці минулого століття, коли було винайдено ялинкові свічки. Від їх чарівних вогників зелена кра-суня,  стала ще гарнішою, на радість усім- і дітям, і дорослим.

КРІМ ДИНАМІТУ, НОБЕ-ЛЬ ВИНАЙШОВ БЕЗДИМ-НИЙ ПОРОХ, КАПСУЛЬ З ГРИМУЧОЮ РТУТТЮ ТА ЕЛЕКТРИЧНИЙ СТІЛЕЦЬ
    10 грудня було вручено премії Нобеля за 1997 рік. А чи правда, що Альфред Нобель був автором ідеї створення бактеріологічної зброї?
       Як засвідчили біографи Альфреда Нобеля, його життєвою ме-тоюбуло створення не знарядь помсти, а засобів для полегшення страждань хворих людей. Ось чому він винайшов електричний стілець. До антигуманних винаходів «злого генія» належить, перш за все, динаміт, дослівно- «сильний». Були в арсеналі винахідника також капсуль з гримучою ртуттю, здатний викликати вибухи, і бездимний порох. Але було б несправедливим не назвати і мирні винаходи вченого: газоване зварювання, штучні шовки, гутаперча для дитячих ляльок. Хоча предметом особливої гордості Нобеля, до певного часу, були саме « знаряддя руйнування».
       Альфред  Нобель  щиро вірив, що, створивши найгрізнішу, най-руйнівнішу силу, зможе облагодіяти людство- принести йому вічний мир, зробивши війну безглуздою й тому неможливою. Дина-міту йому вже було замало, і він почав мріяти про створення бакте-ріологічної зброї.
      Зміну поглядів винахідника спричинила смерть його брата Люд-вга, коли газети помилково вмістили некрологи на нього самого, назвавши убивцею. Це так зворушило Нобеля, що він задумався про те, як спокутувати свою вину перед людством. Вчений заповів всі свої капітали на заохочення ідеалів усезагального миру.
       Нобелівські премії присуджуються з 1901 року і вручаються
 10 грудня, у день смерті Нобеля. Щорічно, крім часів Другої світо-вої війни, прибуток Нобелівського фонду поділяться на п’ять рівних частин і присуджується за найважливіші дослідження і відкриття в галузі фізики, хімії, фізіології або медицини, за най-кращі літературні твори, а також за діяльність у зміцненні миру. З 1968 року щорічні премії пам’яті Нобеля присуджуються і в галузі економічних наук. Їх заснував Державний банк Швеції на честь свого трьохсотріччя.
ЩОБ НЕЧИСТА СИЛА НЕ ПОТРАПИЛА НА ВАШЕ СВЯТО!
Які новорічні дивацтва можна спостерігати під Но-вий рік в різних країнах?
     Увечері  31 грудня італійці ходять по середині вулиці, тому що за звичаєм у цей день прийнято… викидати із вікна старі непот-рібні  речі.
      Згідно з буддійською традицію, японці у новорічну ніч очікують біля репродукторів 108 ударів дзвону в головному храмі. Кожний удар сповіща, що Всевишній прощає віруючому один гріх. Після остатнього удару треба швидше лягти спати, щоб затемна всією сім’єю вийти на вулицю для зустрічі Нового року.
        На острові Крит перша людина, яка входить до оселі опівночі  
1 січня, мусить принести великий камінь, покласти його на підло-
гу , сісти і проголосити новорічне побажання щастя й добробуту дому та господарям. А на закінчення сказати: « Нехай золото зав-  більшки з цей камінь увійде у ваш дім!»
      Іспанці під Новий рік влаштовують на дорогах справжні бари-кади, щоб нечиста сила не встигла на свято і залишилася у старому році.
      Угорці на Новий рік «вмиваються» монетами, щоб цілий  рік купатись у достатку.
       Оскільки французи сніг бачать  на своїх вулицях рідко, то ялин-ки –переважно штучні, вони посипають також штучним снігом. Принаймі в такий спосіб можна створити ілюзію приходу зими та новорічних свят. На щастя, нам перейматись подібними проблемами не треба.

       
У «КОНКУРСІ ДЕРЕВ» ПЕРЕМОГЛА ЯЛИНКА
Як з’явився звичай ставити на свята ялинку ?
     Важко повірити, що традиція ставити вдома новорічну ялинку відносно молода. В Англлії вперше влаштували на Різдро ялинку для королівських дітей у Віндзорському замку трохи більше ста років тому. Проте найперша згадка про новорічну ялинку датується 1500 роком. Зелену красуню встановили в Ельзасі. Отже, зали-шається припустити, що ця традиція дуже давня, але чомусь була призабута на декілька століть.
     Звичай приносити дерево в оселю побутував здавна у багатьох європейських народів- і на Заході, і на Сході. Щоправда, дерева ці були різними. У кельтів і слов’ян священним деревом був дуб,  у греків- кипарис, у фрігійців- сосна, а от у германців- ялинка. Своїм зеленим обранцям вони приносили жертви у священних гаях. А щоб умилостивити духів, залишали на гіллях різні фігурки з дерева та глини, кольорові клаптики тканини. Ось звідки прийшов звичай прикрашати новорічну ялинку. 
            У новорічному «конкурсі дерев» ялинка перемогла не випадково. Саме вона давала найгустішу тінь, найбільшу про-холоду. Зеленому кольору і світлу або вогню первісна людина приписувала обері-гаючу дію. Зеленим зображали стародавні єгиптяни бога Осіріса, бо цей колір для них символізує життя. Вічнозелені рослини – сосна, лавр, кипарис, омела та інші- шанувалися особливо: з ними пов’язували віру у вічне житт і здоров’я, тому прикрашали їх гіллям    свої будинки, храми і каплиці. 
     Новорічні ялинки, скажімо, в Німеччині спочатку підвішували під стелю. Цей звичай зберігся у селах Тюрінгії ад до 30-х років нашого століття.  
         





 



Юні друзі!

Чи знаєте Ви, що серед найрізноманітніших приладів, які потрібні людині, найдивовижніший - це книжка.  КНИЖКА - джерел о знань, мудрий порадник, вірний і добрий друг! Книжка навчає по- справжньому дружити,кохати ,бути достойними дітьми своєї землі. Людина ,яка багато і вдумливо читає, не лише поглиблює свої знання,розширює кругозір,а й вчиться самостійно мислити , аналізувати,образно висловлювати свої думки.
Художня література - це могутній засіб впливу на людську душу,ключ,який відчиняє серця.
Кожний народ має свою літературу .Як окремі потоки , зливаються вони у велику ріку світової літератури,що живить своєю цілющою водою все людство .Читаючи твори зарубіжних письменників, Ви відчуєте силу таланту великих Йоганна Гете і Фрідріха Шиллера, відкриєте поетичний світ Адама Міцкевича та Генріха Гейне, познайомитесь з мужніми героями Жуля Верна і Джека Лондона, подорожуватимете разом з персонажами Роберта Стівенсона й Ернеста Сетона- Томпсона.
Ернест Хемінгуей влучно назвав одну із своїх книжок „Свято, яке завжди з тобою." Справді, істинно художній твір -це свято відкриття невідомого, незглибимого світу. Світова література -це мільйони світів,неосяжний духовний космос,відкриття якого чекає на Вас, коли Ви відправитеся в подорож у країну Прекрасного.
Тож у добру путь, юні друзі!



ЦІКАВО ЗНАТИ

...Олександр Дюма-батько написав не тільки „Три мушкетери",а й „Велику куховарську книгу". Він був дуже здібним кулінаром,особливо в приготуванні соусів.

...До складу нашої Галактики входить близько 200 мільярдів зірок. Але неозброєним оком темної ночі і за чистого неба можна побачити лише 2,5-3 тисячі зірок.

...Наймузикальніший континент...Антарктида. Тут є півострів Бетховена,затоки Верді, Брамса, Вебера, Шуберта, Гайдна, гирла Россіні і Берліоза,плоскогір'я Ліста,Гріга, Глінки,льодовики Баха, Вагнера, Генделя.

...Найотруйніша в світі австралійська кубомедуза.Горе плавцю,який випадково доторкнеться до неї:смерть настане через 30 секунд.

...На російському престолі сиділо 75 царів.Найдовше правив країною Іван Грозний-51 рік. Четверо царів загинули на полі бою, 16 були скинуті,а сім загинули в результаті змов.
                                                                                                                    
...Найпопулярнішим героєм кіно став Шерлок Холмс .Иого зіграло 68 акторів у 187 фільмах.

...Найзубастіший звір-садовий слимак,у нього 14175 зубів.

...В Індії є павук,який може обходитися без їжі 18 років.

...Шимпанзе Чіта,яка виручала Тарзана з різних халеп (пригадуєте цей чудовий довоєнний фільм ,який знову повернувся на екрани?)- жива ! Їй уже 56 років,що рідко трапляється.

...Про людину-богатиря кажуть: „Косий сажень у плечах".А „косий сажень"- це старовинна одиниця виміру і дорівнює вона відстані від підошви лівої ноги до кінчиків пальців піднятої вгору правої руки,навскіс.

...Під час сну людина втрачає 340 грамів ваги.

...Своєрідне хобі мав композитор Йоган-Себастьян Бах. Він був великим знавцем ігор у карти. Навіть написав книжку,де описав 80 видів таких ігор.

...Найперший у світі буквар з'явився у Англії 1491 року латинською мовою.

...Дід Мороз має купу родичів за кордоном: в Анлії-Санта-Клауса; в Італії-Б аббо Натале, у Колумбії-Тато Паскуале,у Панамі-Папай Ноеля, а в Фінляндії-різдвяного козла,який ходить у червоній шубі і називає себе „йолу-пуккі".

...Хто сміється щодня не менше п'яти хвилин,ризикує захворіти значно рідше,ніж похмурі і непривітні люди.

...Найщасливішим числом у Стародавній Греції вважалась сімка. Люди знали тоді сім планет,тиждень мав сім днів,у сузір'ї Великої і Малої Ведмедиць по 7 зірок. А от у древньому Вавілоні довершенням вважали число 12.Воно дуже зручне для рахування і ділиться на 2,3,4,6.Натомість наступне число-13-не ділиться ні на що. Звідси уявлення,що воно нещасливе.

...Зараз на Землі живе більше 6 мільярдів чоловік.За даними ООН щоденно з'являється на світ 250 тисяч новонароджених-по три щосекунди.

...Найпопулярніше в світі жіноче ім'я-Ганна. Його носять 95 мільйонів дівчат і жінок планети.

...За всю історію Чорне море в різних народів дістало 580 назв

...Найстародавніша народність-ассірійці.За національним календарем цього народу зараз іде 6741 рік.




ДВАНАДЦЯТЬ МІСЯЦІВ

СІЧЕНЬ
Ентимологія його назви сягає в глибини праслов'янщини,коли наші предки мали справу з вирубуванням лісів (просічуванням,висічуванням).Січення (просіка,вирубка) проводилась якраз о тій порі,що припадала на січень. Більш поширена думка пов'язує назву цього місяця з сильними (сікучими) морозами.
У латинській мові січень-януаріс. Назва на честь бога часу-Януса.
ЛЮТИЙ
Сучасна українська літературна його назва відповідає спільнослов'ян­ському сприйняттю морозів у цей місяць: сердитих,тріскучих, лютих. До шістнадцятого століття звали його февралем. Паралельно вживались і рідномовні слова-січень другий, січник, січненко, сішненко,у яких відбивались уявлення про лютий як сина січня.
Латинська назва фебруаріус-очисний.У Стародавньому Римі,до Юлія Цезаря,лютий завершував календарний рік і цього місяця здійснювався обряд „очищення від гріхів".
БЕРЕЗЕНЬ
Це період виточування й заготівлі березового соку. Звідси й інші назви місяця: соковик, сочень. Давньоруська мова знає найменування березня і як березозол, березозель, березозіл . Українська мова успадкувала назви березол і березіль. У дев'ятнадцятому столітті назва березіль була уживаніша за березень.
Римляни іменували цей місяць мартіусом-на честь бога Марса. У старослов'янській це звучало март.
КВІТЕНЬ
Так його в Україні іменують з XVI століття . Раніше називали латинізованим апріль і апрель (латинське апріліс-сонячний,теплий).Словники фіксують назву квітня як цвітень і квітець.
ТРАВЕНЬ
Назва пов'язана з буйним ростом трав. Вживається і май,що у нашій лексиці означає зелень.
Латинське майус походить від імені давньоримської богині природи Майї,що сприяла розвитку рослинності на землі.


ЧЕРВЕНЬ
Походить від слова червець (народна назва червцевих комах кошенілі,які з'являлися у цьому місяці і з яких у давнину виготовляли високоякісну червону фарбу для тканин). Старослав'янською мовою червень іменувався інші,а ще ізок (від назви польового коника,що цього місяця заявляє про себе оригінальним сюркотом).
Червень-місяць палючого сонця. Звідси й інші його назви: смажник (від смажити),ярій (від яріти-палати).
Латинське Юліус більшість мовознавців пов'язує з ім'ям давньоримської богині Анони-покровигельки жінок.
ЛИПЕНЬ
У цьому гарячому місяці квітують липи.В українській мові назва „липень" утвердилася на початку XX століття. В народі цей місяць іменували ще спекотнем (від спеки),сінокосом, косенем, біленем (пов'язане з відбілюванням на липневому сонці полотна).
Старослов'янське „іюль",скальковане з латинського „юліус" (так називали цей місяць римляни на честь Юлія Цезаря).
СЕРПЕНЬ
Така назва вживається в українській мові з шістнадцятого століття і пов'язана з жнивами,головним ручним знаряддям для збирання хлібів- серпом.Латинське „август",увічнює в такий спосіб імператора Гая Актавія, котрого римляни іменували Августом (священним,здатним возвеличувати).
ВЕРЕСЕНЬ
У цю пору пишно цвіте приземкуватий кущ верес,що й дав назву місяцю.Народні варіанти: вересенко, вересенько, верасенько.
Звали цей місяць і по іншому:другожнив,собериха,припасиха, (що вказувало на збирання осінніх культур),сівень (сіяли озимі),маїк (від зелених килимів озимини),до вирій,довирійник,довирієць (відлітали у вирій птахи). А ще-бабиним літом.Не тому,що біле павутиння літає о цій порі,а тому, „що баби свої роботи порають,коноплі отіпають,полотна добілюють,дещо в городах викопують" (Я.Головацький).
Латинське „септембер" (від септем-сім) вказує,що в давньоримському календарі це був сьомий,а не дев'ятий місяць.
ЖОВТЕНЬ
Назва пов'язана з кольором листя на більшості дерев о цій порі.А ще цей місяць відомий як паздерник(від спільнослов'янського слова паздер,яким називали кострицю від конопель і льону),покрівець,покровенко,покривний (від Покрови 14 жовтня-релігійного свята).
Латинське „октобер" (окто-вісім) вказує на порядковий номер місяця у давньоримських календарях.
ЛИСТОПАД
Б.Грінченко фіксує найменування місяця двояко:листопад і падолист.Тривалий час ці дві назви вживались в українській літературній мові паралельно і пов'язані були з осіннім опаданням листу.
На листопад ще казали листогуб,листогубень,листогубець,листосій, листосівень,листосієць,листотрус,листокид,листокидень,листолет, листоліт...
Латинське „новембер" пов'язане з числівником новем-дев'ять.

Грудень

Розгрузлі шляхи,поорані ниви цей місяць завжди кострубачить замерзлим груддям. Звідси й сучасна літературна назва.
Іменують грудень ще й трусином,трусосніжем (трусить перший сніг), мочанцем (від грудневого задощів'я),христівцем (у цьому місяці за новим стилем народився Христос).
Латинське децембер від децем -десять.




        Дивні звички видатних людей



        ГЕТЕ мав звичку працювати в герметично зачиненому приміщенні,без найменшого доступу свіжого повітря.

       О.ДЮМА часто переривав роботу над черговим романом,щоб записати хоча б пару рядків до своєї книги ... з кулінарії...

       Ч.ДІККЕНС кожні п'ятдесят рядків написаного ним тексту запивав ковтком гарячої води.

       ВОЛЬТЕР зовсім не міг працювати,якщо в домі не було кави. За день він випивав іноді 50 чашок цього напою.

       БАЙРОН,сідаючи до столу,роздивлявся довкола, чи не стоїть часом де-небудь сіль,яка чомусь доводила його до крайнього ступеня роздратування.

       БАЛЬЗАК на доказ своєї поваги до геніальних людей знімав капелюха,коли говорив про себе.

Без жартів

   —Ти схуд,зблід,обріс,нікуди не ходиш...Що ти робиш цілими днями?

—Пишу роман.

—Ну й дивак!Навіщо так мучитися,коли можна купити готового.

       —Хто з відомих літературних героїв першим здійснив політ на місяць?

—Баба Яга

   —Ви ж обіцяли до свята відремонтувати бібліотеку? —Так,але я не сказав до якого!
 




ТЕСТИ


Література та моральне вдосконалення людини
                                    А. Чехов
                                       6 клас                                    
                                     І варіант
1.Де  відбувається дія оповідання А.Чехова «Хамелеон»?
а) На базарній площі; б)у парку відпочинку;в) біля церкви.
2.  Назвіть прізвище городового з оповідання А.Чехова:
  а) Колдирін;         б) Алдирін;     в) Єлдирін.
3.  Де взяв аґрус городовий з оповідання А.Чехова «Хамелеон»?
   а) Забрав у  купців; б) купив;  в) узяв із дому.
4.  Протягом якого часу відбулася подія, описана в оповіданні
А.Чехова «Товстий і тонкий»?
а)Протягом декількох хвилин;
б)протягом місяця;
в)протягом року.
5.  Товстого з оповідання А.Чехова звали:
  а) Олександр;    б) Михайло; в) Григорій.
6.  Який із видів комічного використовує А.Чехов в оповіданні
«Хамелеон»?
 а) Іронію;                            б) гумор;                 в) сатиру.
7.  Що вам відомо про хамелеона?
а)Це ящірка ,яка змінює колір в залежності від довкілля;
б)це вид змій,які посезонно міняють шкіру;
в)це вид жаб ,які більшу частину життя проводять на суші.
8.  Кого вкусив за палець собака в оповіданні А.Чехова
« Хамелеон»?
 а) Хрюкіна;                   б) Очумєлова;          в) Єлдиріна
9.  Доведіть,що твір А.Чехова « Товстий і тонкий» -це оповідання.
10.  Що таке художня деталь?
11.  Схарактеризуйте поведінку головного героя оповідання «Хамелеон» Очумєлова.


ЛІТЕРАТУРА І МОРАЛЬНЕ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЛЮДИНИ

А. ЧЕХОВ

II ВАРІАНТ

1.Хто в оповіданні А. Чехова «Хамелеон» робить спробу розібратися в події на базарній площі?
а)Хрюкін; б)Єлдирін; в)Очумєлов.
2.Де  відбувається дія оповідання «Товстий і тонкий»?
а)На вокзалі; б)на міській площі: в)біля театру.
3.Тонкого  з оповідання А. Чехова звали:
а)Пафнутій; б)Пантелеймон; в)Порфирій.
4.Товстий  і тонкий з оповідання А. Чехова були:
 а)друзями дитинства; б)родичами; в)приятелями.
а) «Хамелеон» А. Чехова; б) «Різдвяна пісня у прозі» Ч.Діккенса; в) «Товстий і тонкий»А. Чехова .
6.В оповіданні «Товстий і тонкий» А.Чехова Порфирій відчуває:
а)міцну чоловічу дружбу;
б)радість від спілкування з другом юності;
в)благоговіння перед високим чином.
а)Ні; у кінці люди відверто сміються над Хрюкіним;
б)так; люди співчувають, втішають Хрюкіна;
в)одні співчувають, інші-ні.
а)В  них діє той самий персонаж;
б)в обох творах висміюється чиношанування;
в)в обох творах прославляється розум, сміливість.
Ю.Що таке сатира? Кого з персонажів А.Чехова зображено сатирично?


Тема. Тематичне оцінювання. «Україна та її
історія в літературі».(Творчість М.Гоголя та Р.М.Рільке.)
                              Виконання тестових завдань
                                          Початковий рівень
1.       Перший збірник М.Гоголя, який приніс йому популярність, називався:
      а)«Миргород»;
      б)«Петербурзькі повісті»;
       в)«Вечори на хуторі біля Диканьки».
2.До якої збірки входить повість «Тарас Бульба»?
3.Тарас Бульба був:
     а)осавулою;
     б)полковником;
     в)гетьманом.
4.Сини Тараса Бульби навчалися:
     а)у київській академії;
     б)в Острозькій академії;
     в)за кордоном.
5.Як звали коня Тараса Бульби?
6.Причиною того, Що Тарас бульба потрапив у полон, була загублена:
     а)шабля;
     б)люлька;
     в)шапка.
7.М.Рільке написав «Пісню про Правду» під впливом:
    а)прочитаної «Повісті минулих літ» Нестора літописця;
    б)прослуханих народних пісень;
     в)подорожей Україною, знайомства з її історією.
8.Петро, батько Олекси, був за фахом:
    а)стельмахом;
    б)шевцем;
     в)чинбарем.
9.Олексі було:
    а)15 років;
    б)16 років;
     в)17 років.
10.Олексу не взяли на Запорозьку Січ, тому що він:
    а)не був християнином;
    б)усім здавався слабосильним;
   в) не вмів стріляти з рушниці.
11.Скільки разів старий козак співав «Пісню про Правду»?
12.Старий бандурист грав на бандурі:
    а)дванадцятиструнній;
    б)шестиструнній;
    в)семиструнній.


Тема. Тематичне оцінювання.
 «Україна та її історія в літературі».(Творчість М.Гоголя та Р.М.Рільке.)
Виконання тестових завдань
Середній рівень
1.  Що таке повість?
2.  Дайте визначення поняття «національний колорит».
3.  Як запорожці проймали на Січ нових козаків?
4.  Чому Остап припинив закопувати буквар?
5.  Яка негативна риса вдачі виявилася в Андрія у дитинстві?
6.  Як загинув Остап.
7.  Яка особливість композиції твору Р.М Рільке «Пісня про Правду»?
8.  Якою Рільке зобразив Україну в своєму творі?
9.  Яку роль відіграла народна пісня в оповіданні Р.М.Рільке?
10.              Чому люди не піднялися раніше?
11.              У чому полягала мудрість старого кобзаря?
12.              З ким порівнювався старий кобзар у кінці оповідання «Пісня про Правду»?



Тема. Тематичне оцінювання. «Україна та її
історія в літературі».(Творчість М.Гоголя та Р.М.Рільке.)
Виконання тестових завдань
 Достатній рівень
1.  Назвіть ознаки повісті як жанру на прикладі «Тараса Бульби» М. Гоголя.
2.  Як і з якою метою використовують питання «національний колорит» у вивчених творах М. Гоголя та Р.М.Рільке?
3.  Схарактеризуйте риси вдачі Тараса Бульби. Як ви думаєте, чи вплинули умови життя на формування характеру героя?
4.  Яку роль відіграє пейзаж у повісті «Тарас Бульба»?
5.  Як в оповіданні «Пісня про Правду» розкривається тема впливу мистецтва, зокрема народної пісні, на душу людини?
6.  Які проблеми порушує Р.М.Рільке у своєму оповіданні?
 

Тема. Тематичне оцінювання. «Україна та її
історія в літературі».(Творчість М. Гоголя та Р.М.Рільке.)
Виконання тестових завдань
Високий рівень
1.  Яку роль відіграла Україна та її історичне минуле у творчості М.Гоголя та P.M. Рільке?
2.  Схарактеризуйте риси вдачі Остапа та Андрія. Знайдіть у героїв спільне та відмінне.
3.  На прикладі яких образів повісті «Тарас Бульба» розкривається проблема відданості батьківщині?
4.  Напишіть твір-мініатюру «Закони Запорізької Січі».
5.  Які образи-символи використав М. Рільке в оповіданні «Пісня про Правду»? Яка їх роль у творі? Які з цих символів пов'язані з Україною?
6.  Як у повісті «Тарас Бульба» розкривається тема сильного людського характеру?


ЛЮДИНА ТА її СВІТ У ДАВНІХ ЛІТЕРАТУРАХ
ДАВНЬОРИМСЬКА ЛІТЕРАТУРА
І ВАРІАНТ

1.Автор поеми «Метаморфози»:
а)Публій Вергілій Марон; б)Квінт Горацій Флакк;
в)Публій Овідій Назон; г)Софокл.
2.0відій класифікує « чотири покоління людей»:
а)срібна, залізна, мідна, золота доба; б)мідна, залізна, срібна, золота доба
в)золота, срібна, мідна, залізна доба; г)залізна, золота, мідна доба.
З.Ода Квінта Горація Флакка має назву:
а) «Зима на чужині»; б) «Золотоволосий ерот...»;
в)   «До Манлія Торквата»; г) «Любий друг».
4.Елегія   «Зима на чужині» належить до збірки Овідія:
а) «Сумні елегії»; б) «Метаморфози»; в) «Наука кохання»;
г)   «Пісня про дружбу».
5.Поема   «Енеїда» Публія Вергілія Марона- це:
а)літературна   обробка давньогрецьких міфів;
б)літературна   обробка римської легенди про засновника Риму;
в)переспів   поеми невідомого автора;
г)переказ   очевидця.
6.Слова  поета-неокласика Павла Пилиповича:- «...Той, хто співав славу Риму» сказані про:
а)Октавіана Августа; б)Публія Вергілія Марона; в) Юлія Цезаря; г)Квінта Горація Флакка.
7.У  чому полягає значення творчості Вергілія для світової літератури? 8.Чому елегія «Зима на чужині» пронизана настроями смутку?
9.Що таке ода? Доведіть, що поезія Квінта Горація Флакка «До Мальпомени»-це ода.


 
ЛЮДИНА ТА її СВІТ У ДАВНІХ ЛІТЕРАТУРАХ ДАВНЬОРИМСЬКА ЛІТЕРАТУРА
ІІ варіант
а)       Квінт Горацій Флакк;
б)       Публій Овідій Назон;
в)       Публій Вергілій Марон;
г)       Анакреонт.
а)       Дідона, Пенелопа, Кассандра;
б)       Еней, Ахілл, Анхіз;
в)      Анхіз, Еней, Алкей;
г)       Зевс, Персефона, Еней.
а)       уславлення Енея;
б)       звеличення Риму;
в)       поетизація патріотизму;
г)       оспівування людини та її світу.
 а) елегія; б) ода; в) ямб; г) сонет.
а)       «Енеїда « Вергілія;
б)       «Буколіки» Овідія;
в)       «Метаморфози» Овідія;
г)       «До богів подібний» Сапфо.
а)       правління Октавіана Августа;
б)       коли жив Публій Вергілій Марон;
в)       існування Римської республіки;
г)       написання поеми «Енеїда».
 



ТЕСТИ ДО ТЕМИ: Із літератури ХУІІ ст.: П. Кальдерон «Життя - це сон»; Ж.Б. Мольєр «Міщанин - шляхтич»
 І варіант
а)          реалізм;                 в) сентименталізм;
б)          бароко;                  г) класицизм.
а)          пишність і барвистість стилю;
б)          чіткість і якість стилю;
в)          підкреслена контрастність;
г)          достовірність зображення;
д)          складна метафоричність.
а)          20;                              в) 120;
б)          близько 200;             г) 78.
а)          людина здатна перемогти фатальні сили і утвердити власну вільну волю тим, що творитиме добро;
б)          доля людини завжди у чиїхось чужих руках;
в)          спадкоємцем трону не може бути жорстока людина;
г)          ниці пристрасті людини побороти неможливо.
а)          раціоналізм;                       в) матеріалізм;
б)          ідеалізм;                            г) скептицизм.
а)          «Сучасний театр»;                в) « Комеді Франсез»;
б)          «Славетний театр»;                г) «Класичний театр».
а)          Клеонт;                            в) Дорант;
б)          пані Жур ден;                   Ніколь.
а)          бути найпривабливішою жінкою;
б)          вийти заміж за заможного чоловіка;
в)          домогтися кохання пана Жур дена;
г)          купити гарний будинок у престижному районі.
11. Дайте розгорнуту відповідь або напишіть невеликий твір-роздум на одному з поданих тем.
1.          Що є людина на землі в розумінні П. Кальдерона?
2.          Чи може обдурити Долю?
3.          Пан Жур ден - переможець чи переможений?


ТЕСТИ ДО ТЕМИ: Із літератури XVII ст.: П. Кальдерон «Життя - це сон»; Ж.Б. Мольєр «Міщанин - шляхтич»
II варіант
І.Термін бароко у перекладі з італійської означає:
а)           зразковий;                           в) чуттєвий;
б)          дивний, химерний;              г) речовий.
2. Педро Кальдерон де ла Барка - автор творів
а)           «Сон літньої ночі»;             в) «Життя - це сон»;
б)          «Лікар власної честі»; г) «Закоханий лікар».
3. Сехісмундо в драмі П. Кальдерона проходить важкий і тернистий шлях:
а)           від напівдикого самітника до нестриманого тиранічного володаря;
б)          від тирана до великодушного правителя;
в)           від в'язня до зразкового правителя;
г)           від герцога з країни Московія до спадкоємця королівського трону.
4. Сехісмундо збагнув, що вільною людиною роблять:
а)           влада;                  в) милосердя;
б)          любов;                г) багатство.
5. В якому теоретичному трактаті Н. Буало було зроблено узагальнення теоретичних засад класицистичної літератури?
а)           «Поетичне мистецтво»;
б)          «Характери»;
в)           «Роздуми про мистецтво»;
г)           «Мистецтво віршування».
6. Які комедії належать перу Мольєра?
а)           «Мізантроп»; в) «Витівки Скапена»;
б)          «Тартюф»; г) «Приборкання непокірної».
7. Головною рисою характеру пана Журдена є його пристрасть до всього:
а)           нового;                   в) прекрасного;
б)          старовинного; г) дворянського.
8. «Я вважаю, що всякий обман принижує порядну людину. Негідно ховати своє Справжнє походження...» - це ідея п'єси «Міщанин- шляхтич», яку Мольєр проголошує вустами:
а)           Ков'єля;                         в) Клеонта;
б)          пані Журден;                 г) Люсіль.
9. Що таке комедія? Хто розвивав цей жанр?
10. Доведіть, що «Життя - це сон» - філософська п'єса.
11. Даєте розгорнуту відповідь або напишіть невеликий твір-роздум на одну з поданих тем.
1.          Чи може бути помста засобом захисту честі?
2.           Чи кохає Росаула герцога Астольфо?
3.          Міщанин-шляхтич наших днів.



Немає коментарів: